Geschiedenis van het Beltane feest

Lege stoel bij groot vuur

Beltane feest  30 april / 1 mei

Beltane is in het Iers Lá Bealtaine (dag van Beltane), de maand Mei heet in het Iers Mí Bealtaine (Maand van Beltane). Omnia zingt Tine Bealtaine (vuur van Beltane).

De Sanas Chormaic; een verklarende woordenlijst die in 900 na nul door Cormac van Cashel werd samengesteld, vermeld dat Beltine het "vuur van Bel" betekend. Cormac schrijft dat op deze dag het vee tussen twee vuren door gedreven werd. Professor Hutton schrijft dat het Keltische voorvoegsel Bel "Helder" of "Gelukbrengend" betekend. Tine betekend "Vuur" (Hutton, Blz.219).
Het vee werd dan tussen gelukbrengende vuren gedreven: Beltane. De oude Druïden dreven het vee tussen de vuren van Beltane tegen ziekten en voor geluk en voorspoed. In Wales werd het Beltane vuur gemaakt van negen soorten hout en men sprong driemaal over het vuur of rende driemaal tussen twee vuren door voor een overvloedige oogst (Hutton Blz.224 en Frazer Blz.768).
Foto Beltane vuur De negen soorten hout waren: de eik voor de god; berk voor de godin; den voor geboorte; wilg voor de dood; lijsterbes voor magie; appel voor liefde; wijnstok voor vreugde; hazelaar voor wijsheid en de meidoorn voor reinheid.
De Beltane vuren reinigden en moesten bescherming bieden tegen ziekten, negatieve krachten en magie, tegen negatieve streken van elfen en in de gekerstende vorm tegen heksen. Met Beltane hebben de elfen en de (natuur-)geesten vrij spel omdat de sluiers tussen de werelden dan dun zijn, net als tijdens Samhain / Halloween precies een half jaar later. Rond Samhain is het voor de andere wereld makkelijker om deze wereld te betreden, met Beltane is het makkelijker om vanuit deze wereld de andere wereld te bezoeken. Het bijzondere van Beltane was dat voordat de Beltane vuren ontstoken werden, eerst alle vuren gedoofd werden. Met het aanbreken van het feest onstaken de Druïden de Beltane vuren op de heuvels en daarmee werden dan de haardvuren weer aangestoken. (Frazer Blz.764-765)
Op Texel viert men deze dag een festival genaamd 'Meierblis' (= 'Mei-vuur').
De Meierblis is een restant van een oud Germaans gebruik om met vuren de geesten van de winter te verdrijven en de komst van de zomer en het licht te vieren. Ieder dorp op Texel heeft z´n eigen openbare meierblis plus nog verschillende particuliere meierblissen. Rond de meierblis zijn er kleine vuren waarin men o.a. aardappels poft. Steeds meer mensen maken hun gezicht zwart met de as van de meierblis. Er wordt echter geen meiboom opgericht op Texel.
In Finlandviert men op deze datum Vappu, de Finse naam voor Walpurgis en in Zweden wordt dit feest Valborg genoemd, de Zweede naam voor Walpurgis. Walpurgis kan je ook als Valburgis, Valburg of Valborg schrijven, allemaal variaties van dezelfde naam. Ook hier worden grote vuren ontstoken. Een meiboom wordt in Zweden echter niet rond Beltane/Valborg opgericht maar met het midzomer feest.

Martin Roek

Lees verder over...

Geschiedenis Meiboom

Geschiedenis meiboom
Geschiedenis
 
meer info

De meiboom

Keltfest
Een oeroud gebruik
 
meer info

Keltfest.nl

Keltfest
hopelijk weer in mei 2024
 
meer info