De Godin Ostara
Zoektocht door de geschiedenis
De oudste vermelding van de Godin Ostara stamt van de Angelsaksische monnik
Beda (672-735 na nul).
Hij schrijft in zijn boek "
De Temporum ratione (cap.13)" (Engelse titel:
"
The Reckoning of Time")
dat de heidenen de maand April de
Easter-mônath noemden, vernoemd naar de
Godin Eostra wiens naamdag ze vierden.
Tegenwoordig denkt men dat
Beda de
Godin Eostra verzonnen heeft
om de maand naam
Easter-mônath te verklaren. Doch dat een anti-heidense monnik van
de inquisitie een heidense
Godin Eostra
en aan
Haar gewijde heidense feesten zou verzinnen klinkt toch wat vergezocht.
Van de
Godin Ostara zijn meer sporen terug te vinden dan
alleen de vermelding bij de monnik
Beda.
Ostara´s heilige bossen
Een spoor van plaatsnamen
Ernst Casimir Wasserback (1664-1709)
wees op een heiligdom gewijd aan Ostara bij
Oesterholz, deze plaats-
naam zou
Ostarabos kunnen betekenen (
v.Gilst blz.74).
In het centrum van Duitsland had je volgens enkele oude bronnen verschillede plaatsen genaamd "
Ostra Lore"
In Engeland heb je de
"parish of Eastry",
een plaatsnaam vernoemd naar de
Godin Eostra.
Oosterbeek (Gelderland) heette in 834 na nul Ostarbac en rond de tiende eeuw
Ostarbeke.
Oosterhout (Gelderland) heette in de elfde eeuw Ostreholt.
In de regio vinden we geen zuider- noorder- en westerhout zodat de naam wellicht in verband kan worden gebracht met een heilig woud gewijd
aan
Ostara. Het in Groningen gelegen
Heiligerlee werdt rond
1300 Asterlo genoemd, later Oosterlee. Ook deze naam kan
Ostarabos aanduiden.
(
v.Gilst blz.74)
Godin van de dageraad
Het begin van de lente
De naam van de Germaanse
Godin Ostara of
Eostre betekend
"dageraad", evenals
de naam van de Griekse
Godin Eos "dageraad" betekend.
Ook de Romeinen hebben een
Godin van de dageraad genaamd
Aurora
en
Oesja is een Hindoeïstische
Godin van de dageraad.
In Duitsland zijn zo´n 150
votiefstenen gevonden daterend uit de
eerste eeuwen van onze jaartelling, gewijd aan de
Martonae Austriahenae, ofwel de
Austria Moedergodinnen.
Het Duitse woord ´Austra´ / ´austa´ betekend ´oostwaards´, ´ten oosten van´, ´oosten´,
en het oud Hoogduitse ´Ostar´ betekend ´in het oosten´, ´naar het oosten´. Het woord ´Ostara´
betekend ´Ooster´ of ´Oosterfestival´.
De meningen zijn verdeeld doch het is zeker niet uit te sluiten dat de
Godin Ostara en de
Austria moedergodinnen
met elkaar in verband te brengen zijn. (
Gardenstone Blz.426-428)
De Germaanse
Godin Ostara of
Eostre zou oorspronkelijk dezelfde
Godin zijn als de Griekse
Godin Eos
(
zie: Nissaba.nl).
De
Godin Eos werd mogelijk al vereerd voordat de verschillende Indo-europese stammen zich verspreidden over India en Europa.
In India heet
Zij Oesja of
Usha, in Europa
Eos en
Eostre.
De
Godin Eos behoort tot de Titanen; de oude Goden en Goddinnen
van Griekenland die door de nieuwe Griekse
Goden van de Olympus naar een tweede plaats werden geschoven. De
Godin Eos kwam uit een ouder tijdvak en de
Grieken wisten niet goed wat ze met deze vrije ongebonden
Godin aanmoesten, ze was geen goed voorbeeld voor de jonge vrouwen van Griekenland.
Met verschillende mythen werd de
Godin Eos gedevalueerd tot één van
de mindere
Godinnen. De Romeinse
Godin Aurora, die met
Eos gelijkgesteld wordt, is nog maar een zwakke afspiegeling van de
Grote Godin die
Eos ooit was.
Ook de Indiase Godin
Oejsa / Usha is een pre-vedische
Godin
die in de Vedische wereld meer ondergeschikt werd aan de mannelijke
Goden.
Ostara,
Ostar,
Ostra,
Eostre,
Austra,
Eos,
Oesja en
Usha
zijn allemaal namen van de
Godin van de Dageraad.
De wetenschappelijke wereld is verdeeld of het hier nu allemaal om precies dezelfde
Godin gaat en is ook verdeeld in hoeverre er een
Godin Ostara /
Eostre heeft bestaan. Voor ons is het duidelijk dat het om hetzelfde "archetype" gaat, dezelfde symboliek,
dezelfde "energie" dus dezelfde
Godin.
We kunnen gewoon een wetenschappelijke kant uitkiezen die daarbij aansluit.
De historische wetenschappelijke twijfel kunnen we terzijde schuiven, duidelijk is dat we
heden ten dage
wel een
Godin Ostara kennen.