Yule.Jaarfeest.nu Yule.Jaarfeest.nu

Geboorte van het Licht

Kerstfeest oorspronkelijk niet christelijk

Rond het jaar 221 na nul komt de tot het christendom bekeerde Romein Julius Africanus (160-240) voor het eerst met het idee om op 25 december de geboortedag van Jezus te vieren. Hiervoor vierde men de geboorte van Jezus niet. Julius Africanus was een Romeins legerofficier en was voor zijn bekering tot het christendom een aanhanger geweest van de religie van Mitras, ook bekend als Sol Invictus: de onoverwinnelijke zon. De geboortedag van Mitras werdt op 25 December gevierd.
Rond het jaar 300 na nul begon de discussie van bisschoppen serieuzer te worden, over wanneer men de geboortedag van Jezus zou moeten vieren. Was de juiste datum 17 juni, eind september/begin oktober, 25 december of 6 januari?

In die tijd werd in het Middellandse Zee-gebied rond 21 december de Zonnegod vereerd. Deze was onder vele verschillende namen bekend, zoals Ra in Egypte, Helios in Griekenland en Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon) in het late Romeinse Rijk. Omdat Jezus het Licht van de Wereld werd genoemd, zou Constantijn I -volgens bepaalde auteurs- rond het jaar 312 hebben besloten dat de geboorte van Jezus op deze dag gevierd zou moeten worden. Een invloedrijker feit was dat de dagen rond 25 december bij de Romeinen reeds vrije feestdagen van het winterzonnewendefeest waren. (Bron: Wikipedia)
Dit maakte de invoering van het Christelijke Kerstfeest op 25 december natuurlijk veel makkelijker. In de Russisch-orthodoxe Kerk en de Ethiopisch-orthodoxe Kerk wordt de geboortedag van Jezus echter rond 7 januari gevierd.
Jezus zou rond die tijd gedoopt zijn en oorspronkelijk werd dat gevierd, met de doop van Jezus werd hij immers opnieuw geboren als de Christus.

De geboorte van Jezus

In de eerste eeuwen na nul vierde men de geboorte van Jezus helemaal niet en het was ook niet bekend wanneer Jezus nu precies geboren was. Buiten de Bijbel is er nergens informatie te vinden over de geboorte van Jezus. De geboorte van Jezus wordt in de Bijbel slechts in twee Evangeliën beschreven: dat van Mattheus en dat van Lucas, doch deze twee bronnen geven tegenstrijdige informatie.

Mattheus begint zijn Evangelie met een stamboom van Koning David naar Jozef. In hoofdstuk 2 beschrijft hij de geboorte van Jezus in Bethlehem, de vlucht van het gezin naar Egypte om een massale kindermoord door koning Herodes te ontvluchten. Na de dood van koning Herodes keert de familie terug en vestigd zich in Nazareth. Uit deze teksten is echter geen jaargetijde of datum te halen wanneer Jezus geboren zou zijn.

Het Evangelie van Lucas verteld weer een heel ander verhaal. Lucas noemt een volkstelling die ingesteld was door keizer Augustus. Jozef moest vanwege zijn stamboom (Lucas hoofdstuk 3 vers 23 t/m 38) die verschilt van de stamboom die Mattheus noemt, naar het plaatsje Bethlehem. Daar wordt Jezus dan geboren en acht dagen na zijn geboorte laat de familie hem besnijden in Jeruzalem en daarna gingen ze weer naar huis in Nazareth (Lucas Hfd.2 vers 21 t/m 39).

Mattheus en Lucas zijn het er over eens dat Jezus in Bethlehem geboren zou zijn, doch daarna wijken de verhalen sterk af. Volgens Mattheus zou de familie na de geboorte van Jezus naar Egypte gevlucht zijn en volgens Lucas zou de familie na de geboorte van Jezus naar Jeruzalem gegaan zijn en daarna naar huis in Nazareth.

Hoewel er veel over koning Herodus bekend is, vinden we buiten deze tekst van Mattheus nergens iets terug over deze kindermoord in opdracht van koning Herodus. Koning Herodus stierf in 4 voor nul, volgens Mattheus keerde de familie na zijn dood weer terug vanuit Egypte en vestigde zich in Nazareth. Volgens Mattheus zou Jezus dan dus ergens voor 4 voor nul geboren moeten zijn.
De volkstelling die Lucas beschrijft onder keizer Augustus zou een belastingsregistratie kunnen zijn geweest. Judea werdt in 6 na nul een Romeinse provincie dus wanneer we van Lucas uit zouden gaan zou Jezus ergens rond 6 na nul geboren kunnen zijn.
Tussen de historische gebeurtenissen die Mattheus rond de geboorte van Jezus beschrijft en die Lucas rond de geboorte van Jezus beschrijft zit dus ongeveer 10 jaar...

Niet alleen rond de geboorte van Jezus vinden we veel tegenstrijdige informatie in de Bijbel, ook over zijn leven, gevangenname, proces en terechtstelling vinden we veel tegenstrijdigheden in de Evangeliën. Je kan deze nalezen in het boek van Rudolf Augstein: Jezus Mensenzoon.

Dit illustreerd dat het al moeilijk is om aan te duiden in welk jaar Jezus geboren zou kunnen zijn, een maand en een geboortedag is al helemaal niet meer te achterhalen!
In de eerste eeuwen na nul vierde men de geboorte van Jezus dan ook niet, daar is men pas ruim 300 jaar later mee begonnen.
Het Kerstfeest / Yulefeest heeft dus oorsponkelijk niet zoveel met de geboorte van Jezus te maken. Men is de geboorte van Jezus op deze dag gaan vieren om de Heidense feesten rond midwinter te kerstenen.
Jezus was volgens de Christenen het licht van de wereld, logischer wijze past een lichtfeest het beste bij zijn verjaardag!

Yule: de geboorte van het licht

Met Yule duren de nachten het langst: rond 21 December is de nacht het langst.
Dit is de donkere, koude tijd van het jaar. Gedurende 12 nachten lijkt het of de zon stilstaat en de dagen niet langer worden. Gedurende deze 12 nachten raasde Odin op zijn paard Sleipnir met zijn leger van de Andere Wereld dan door de nacht waarbij ze een zegen van overvloed gaven. Dit wordt de Wilde Jacht genoemd.

Lees meer hierover in: Odin´s Yuletide

Martin Roek